筑波大学附属聴覚特別支援学校 紀要
Bulletin of University of Tsukuba
Special Needs Education School for the Deaf

第42巻(通巻47巻) 2020年(令和元年)3月   Volume 42

タイトルをクリックするとPDFファイルが開きます。

研究 Original Article

著者 タイトル
杉山 砂寿
佐藤 輝子
佐藤 幸子

Satoshi Sugiyama, Teruko Sato and Sachiko Sato

心と言葉の育ちを促す教師のかかわりについて〜絵本の読み聞かせの場面を通して〜

On Connections Between Teachers and Children That Develop Working of Mind and Language: Through Reading Picture Books to Children

土手 信
Makoto Dote

乳幼児及び幼児への補聴器フィッティングにおけるねらいと効果に関する一考察

A Consideration on the Aim and Effectiveness of Hearing Aid Fitting for Infants

山中 健二
Kenji Yamanaka

親子が共に育つ保護者支援を目指して 〜A児との2年間の取り組みを通して〜

Parents Support to Help both a Child and the Parents Develop Together: A Case for Two Years

久川 浩太郎
Kotaro Kugawa

高大連携プロジェクトにおける細胞生物学講座の取り組み 令和元年度 東京大学との連携

The Program on Cell Biology in Cooperation with The University of Tokyo and Special Needs Education School for the Deaf, University of Tsukuba

西分 貴徳
Takanori Nishibun

聴覚障害生徒に対する反転授業の実践事例とその評価について

Practice Examples and Their Evaluation of Flip Teaching for Hearing Impaired Students

内野 智仁
半沢 康至

Tomohito Uchino and Yasuyuki Hanzawa

中学部版マナー・クエストを使った個別学習と協働学習の実践と評価

Practice and Evaluation of Collaborative Learning and Individua l Learning for Fostering Deaf Junior High School Students' Communication Skills Using "Manner Quest"

報告 Practical Reports

著者 タイトル
鎌田 ルリ子
Ruriko Kamata

聴覚障害児の早期支援の充実に向けた連携について ― 「聴覚障害早期教育公開研修会」の取組を通して―

About Cooperation for Enhancement of Early Support of Hearing-i mpaired Children: Through the "Workshop of the Early Education for Hearing Impairment Children"

山中 健二
森 敬子
土手 信
日 雄之
鎌田 ルリ子
桑原 美和子

Kenji Yamanaka, Keiko Mori, Makoto Dote, Takeyuki Hidaka, Ruriko Kamata and Miwako Kuwahara

乳幼児教育相談における保護者支援〜講座・懇談の取り組みを通して〜

Parents Support Activities in the“ KEYAKI Room”: Lectures and Discussions

吉野 賢吾
Kengo Yoshino

特別支援学校(聴覚障害)の乳幼児教育相談における保護者支援 〜 「週の記録」に記述された母親の不安や疑問に焦点を当てて〜

Support to the Parents in the Infants Education Consultation of the Special Needs Education School (for the Deaf): Focus on Anxiety and the Question of Mothers Written for“ the Record of the Week”

山本 カヨ子
Kayoko Yamamoto

小学部における音楽科教育の実践〜音楽の基礎的な力をつけるために〜

Music Education for Hearing-impaired Elementary School Children: To Let Them Acquire Basic Musical Knowledge and Skill

廣瀬 由美
Yumi Hirose

本校中学部における書き言葉の指導について ―自立活動、特別活動等における指導を中心に―

Approach to Improve Hearing-impaired Junior High School Students' Writing: Except for in Japanese Language Classes

雁丸 新一
Shinichi Gammaru

公民科「現代社会」の学習への興味をより高めるための授業の工夫 ―聴覚障害や聴覚障害者を題材とした実践から―

Practical Report on Teaching Issues of the Hearing Impairment/D eaf in a Civil Class of a Special Needs Education School for the Deaf

久川 浩太郎
澤口 真弓

Kotaro Kugawa and Mayumi Sawaguchi

令和元年度 フランス国立パリ聾学校(INJS) とのオンライン交流

Online Activities with INJS in 2019

田中 優子
Yuko Tanaka

国語と現代社会の連携授業実践

A Collaborative Class Combining Japanese Language and Social Studies

松本 邦子
Kuniko Matsumoto

新学習指導要領に向けた実践研究 〜英語ディベートを通しての主体的・対話的で深い学び〜

Lessons at the Aims on the New Government Course Guidelines: Pr oactive, Interactive, and Deep Learning Through English Debate

久川 浩太郎
澤口 真弓
荒川 郁朗
福地 陽
石井 清一

Kotaro Kugawa, Mayumi Sawaguchi, Ikuo Arakawa, Yo Fukuchi and Kiyokazu Ishii

令和元年度 フランス国立パリ聾学校(INJS)訪問交流の報告

Visit to INJS for Cultural Exchange in 2019

橋本 時浩
Tokihiro Hashimoto

地域の文化と誇りに焦点を当てた貼り絵の共同制作 −東日本大震災の復興支援活動の実践から−

Collaborative Production of Pastes Focusing on Local Landscape and Culture: From Practice of Reconstruction Support Activities After the Great East Japan Earthquake

桑原 美和子
山中 健二
土手 信
太田 康子
石津 勝基
長島 素子
奥野 巧三
石井 清一

Miwako Kuwahara, Kenji Yamanaka, Makoto Dote, Yasuko Ota, Katsuki Ishizu, Motoko Nagashima, Kozo Okuno and Kiyokazu Ishii

令和元年度 幼児児童生徒の聴力の実態及び聴覚活用委員会の取組 良聴耳平均聴力の分布及び人工内耳装用者数・体育祭における集団補聴システムの活用

Report of the Actual Condition o f the Hearing of St udents and Efforts of the Auditory Utilizatio n Committee in the Academic Year 2019.

2020/07/15〜 アクセスカウンタ   

リポジトリのトップページへ

筑波大学附属聴覚特別支援学校のトップページへ