筑波大学附属聴覚特別支援学校 紀要
Bulletin of University of Tsukuba
Special Needs Education School for the Deaf

第41巻(通巻46巻) 2019年(平成31年)3月   Volume 41

タイトルをクリックするとPDFファイルが開きます。

著者 タイトル
鎌田 ルリ子
山縣 浅日

Ruriko Kamata and Asahi Yamagata

音声を主なコミュニケーション手段とする盲難聴児への補聴支援〜デジタルワイヤレス補聴援助システムの導入を通して〜

Hearing Support to a Deafblind Child Who Communicates Mainly Aurally/ Orally:Through the Introduction of Hearing Aid Assist System

林 徳子
杉山 砂寿
山中 健二

Noriko Hayashi, Satoshi Sugiyama and Kenji Yamanaka

保護者に指導の意図を伝えるための取り組み〜学年合同の活動場面を通して〜

A Report on the contents that teachers did to explain the guidance intention to the guardian -in the activity scene where the two classes work together-

吉野 賢吾
土手 信

Kengo Yoshino and Makoto Dote

本校乳幼児教育相談で行っている他機関との連携について

Cooperation with other facility in infant education consultation of our school

金子 俊明
板橋 安人
太田 康子
藻利 國恵

Toshiaki Kaneko, Yasuto Itabashi, Yasuko Ota and Kunie Mouri

日本語の発音に関するe-ラーニング教材の試験的評価一「発音について考えようQ&A」の活用から

An experimental evaluation of e-learning materials on pronunciation: From utilization of "Thinking about Japanese pronunciation Q & A"

廣P 由美
Yumi Hirose

聴覚障害生徒の英語意思伝達能力の向上を目指した取り組み一生徒の英作文と外国人講師との対話内容を活用して一

Classes to Improve Deaf School Students' English Communication Skills: Through the Students' Mutual Comments of Their Writings

渡邉 玄
Gen Watanabe

社会科の授業における実物を活用した授業実践 石器づくりを通して人の営みへの想像力を育てる

Educational Practice Utilizing Real Stone Implements in History Classes: Making Stone Implements Brings up Imagination of the People's Lives

岡本 三郎
Saburo Okamoto

聴覚障害生徒の運動部活動及び陸上競技大会における光刺激装置の活用について

A Study on the Utilization of a Light Stimulation Device in Extracurricular Sports Activities and Track & Field Meets for Hearing Impaired Students

鈴木 牧子
Makiko Suzuki

本校高等部普通科の作文指導〜論理的思考力の育成と表現力の向上をめざして〜

Teaching Japanese composition at the general course of the high school department of our deaf school -Aiming to develop logical thinking and improve the ability to express-

田中 優子
Yuko Tanaka

聴覚障害児のオノマトペ使用に関する一考察

A Study of Onomatopoeia used by Deaf Students

内野 智仁
半沢 康至

Tomohito Uchino and Yasuyuki Hanzawa

「マナー・クエスト」を使った協働学習と個別学習の充実に向けた検討

Practical Consideration for Enhancement of Collaborative Learning and Individual Learning using "Manner Quest"

内野 智仁
藤本 裕美子

Tomohito Uchino and Yumiko Fujimoto

若年聴覚障害者を対象とした言語教育・情報リテラシーの調査と相関分析

Correlation Between Language Education and Information Literacy in Young Adults with Hearing Impairments

福島 恵美子
Emiko Fukushima

聴覚障害生徒の歯型彫刻指導における三次元計測器の活用

An Analysis of the Educational Effects of Tooth carving with Visual Aids for Hearing-impaired Students

藤本 裕美子
内野 智仁

Fujimoto Yumiko and Tomohito Uchino

ポエムを題材とした読解力とデジタルコンテンツ制作力を育む教育実践〜総合国語と情報処理科目との連携授業を通して〜

Educational Practice to Foster Reading Comprehension and Digital Contents Production Ability with Poems -Through the Collaboration Between Japanese Language and Information Technology Education-

大谷津 和之
Kazuyuki Ooyatsu

舎生会活動を通して社会性を育む〜自分たちの生活をより豊かにするために〜

Foster sociality through the Annual Activities of Dormitory: to make our life more abundant

眞田 進夫
川門前 泉
西分 貴徳
鄭 仁豪

Yukio Sanada, Izumi Kawamonzen, Takanori Nisibun and Inho Chong

ドイツのインクルーシブ教育の現状〜ドイツ聴覚障害教育の研修報告〜

Present State and Issues of Inclusive education in Germany - A Report on German Hearing Disability Education

鄭 仁豪
橋本 時浩
西川 めぐみ
森 亜友奈
郭 思奕
宋 菁
毛 雯晴

Tokihiro Hashimoto, Megumi Nishikawa, Ayuna Mori, Guo Siyi, Song Jing, Mao Wenqing and Inho Chung

マレーシアにおける聴覚障害児教育の現状と課題〜マレーシア・ケバンクサン大学との国際交流による研修報告〜

Inclusive Education for Children with Hearing Impairment in Malaysia

太田 康子
桑原 美和子
吉野 賢吾
土手 信
石津 勝基
長島 素子
奥野 功三
石井 清一

Yasuko Ota, Miwako Kuwahara, Kengo Yoshino, Makoto Dote, Katsuki Ishizu, Motoko Nagashima, Kozo Okuno and Kiyokazu Ishii

グラウンドにおけるデジタルワイヤレス補聴援助システムの使用

Use of digital wireless hearing aid system at school playground

土手 信
桑原 美和子
吉野 賢吾
太田 康子
石津 勝基
長島 素子
奥野 秀三
石井 清一

Makoto Dote, Miwako Kuwahara, Kengo Yoshino, Yasuko Ota, Katsuki Ishizu, Motoko Nagashima, Kozo Okuno and Kiyokazu Ishii

平成30年度幼児児童生徒の聴力の実態 良聴耳平均聴力の分布及び人工内耳装用者数

Report of the average audiometric level and the number of persons with cochlear implants in the academic year 2018

投稿規定・執筆規定・紀要発行状況

2019/06/03〜 アクセスカウンタ   

リポジトリのトップページへ

筑波大学附属聴覚特別支援学校のトップページへ