筑波大学附属聴覚特別支援学校 紀要
Bulletin of University of Tsukuba
Special Needs Education School for the Deaf

第40巻(通巻45巻) 2018年(平成30年)3月   Volume 40

タイトルをクリックするとPDFファイルが開きます。

著者 タイトル
杉山 砂寿
Satoshi Sugiyama

幼稚部での歌や手遊び〜中期、後期の取り組みから考える〜

Singing and Activities using hand gestures for Preschool Children 〜Thinking from the approach to 4-5 year-olds〜

手塚 清
Kiyoshi Tezuka
森 敬子
Keiko Mori

乳幼児教育相談における母親の気持ちの変化

Perception change of mothers during consultations on education for their infants

佐渡 雅人
Masato Sawatari

NRT学力検査から見る上海日本人学校浦東校小学部児童の国語力と、中国語環境児童に対する日本語指導についての実践

Japanese language aptitude of elementary school children in Shanghai Japanese School Pudong Campus and Practice on teaching Japanese to children in a Chinese-speaking environment

山本 カヨ子
Kayoko Yamamoto

藝大アーツ・スペシャル2017への参加がもたらしたこと ―「小太鼓の音量を視覚化する演奏補助装置」を用いての指導を通して2―

Effects of the Participation in Geidai Arts Special 2017 - Teaching with Auxiliary Equipment Visualizing Volume of Snare drums -

廣瀬 由美
Yumi Hirose
半沢 康至
Yasuyuki Hanzawa
有馬 里佐
Risa Arima
徐 基弘
So-Ki-Hon

韓国国立ソウル聾学校との国際交流〜3年目第2回の交流を中心に〜

Interactive Activities with School for the Deaf in South Korea − Activities in the third year −

加藤 慎一
Shinichi Kato

対話を通して問いを創出し追及する数学の授業過程に関する事例的研究 〜聴覚障がい生徒の事例分析から〜

A Study of Mathematical Lessons Focusing on the Process of Bringing Out and Investigating Students’ Questions through Dialogues:Analysis on Communication of Students with Hearing Impairment

最首 一郎
Ichiro Saishu
横山 知弘
Tomohiro Yokoyama
加藤 慎一
Shinichi Kato
外山 菜保子
Naoko Toyama
松本 邦子
Kuniko Matsumoto

教科指導、課外活動、進路指導等におけるタブレット端末の活用 〜導入経緯およびその方法と活用事例報告〜

Enhancement of Student Activities and Teaching through the Use of Tablets

田中 優子
Yuko Tanaka

国語の授業におけるタブレット端末の活用

Effective Utilization of Tablet type terminal in Japanese Literature and Japanese Language classes

横山 知弘
Tomohiro Yokoyama

エネルギー教育モデル校3年目を迎えて

Third year of education model school for energy                

藤本 裕美子
Yumiko Fujimoto
内野 智仁
Tomohito Uchino

教科連携によるプレゼンテーションの指導実践

Educational Practice about Presentation Skill through Cooperation with Japanese Language and Social Life (Activities to promote independence)

福島 恵美子
Emiko Fukushima

聴覚障害生徒への対話的な指導記録と認知モデルによる問題解決過程分析 〜歯科技工専門用語理解と定着に向けた取り組み(第一報)〜

Analysis of recording of an Interactive Teaching method and a cognitive Model for the Process of Problem Solving for Hearing impaired students to teach Dental technology words.

内野 智仁
Tomohito Uchino
藤本 裕美子
Yumiko Fujimoto

専攻科生徒を対象とした適応型言語能力検査「ATLAN」の活用と評価

Evaluation and Practical Use of ATLAN (Adaptive Tests for Language Abilities) for Students with Impaired Hearing

内野 智仁
Tomohito Uchino

コンセプトマップによる表現を促す情報が付与されたワークシートの効果 〜高等部の生徒を対象とした教育実践と評価〜

Effects of Self-Learning Informations Attached to Two Worksheets Promoting for Concept Mapping Learning: Educational Practice and Evaluation about Information Moral Education using Worksheets for Students with Impaired Hearing

内野 智仁
Tomohito Uchino

専攻科生徒を対象としたビジネスマナー教育に関する調査と分析

Survey and Analysis about the Business Manners Education for Students with Impaired Hearing

伊藤 海
Kai Ito
木村 美津子
Mitsuko Kimura

生活指導の取り組みと音について 〜卒業後の生活を見据えて〜

About the approach and sound of daily guidance−Looking at the life after graduation−

鎌田 ルリ子
Ruriko Kamata
吉野 賢吾
Kengo Yoshino
佐渡 雅人
Masato Sawatari
太田 康子
Yasuko Oota
長島 素子
Motoko Nagashima
奥野 功三
Kozo Okuno
石井 清一
Kiyokazu Ishii
橋本 時浩
Tokihiro Hashimoto

平成29年度 幼児児童生徒の聴力の実態と取組 良聴耳平均聴力の分布及び人工内耳装用者数及びデジタルワイヤレス補聴援助システムの導入

Report of the average audiometric level and the number of persons with cochlear implants in the academic year 2017 and introduction of the hearing aid assist system

紀要発行状況

2018/06/〜 アクセスカウンタ   

リポジトリのトップページへ

筑波大学附属聴覚特別支援学校のトップページへ