筑波大学附属聴覚特別支援学校 紀要
Bulletin of University of Tsukuba
Special Needs Education School for the Deaf

第39巻(通巻44巻) 2017年(平成29年)3月   Volume 39

タイトルをクリックするとPDFファイルが開きます。

著者 タイトル キーワード
林 徳子
Noriko Hayashi
小柳 達朗
Tatsurou Koyanagi

交換ノートを活用した保護者支援について

A report on the support activities of mothers through the exchange notebook.

交換ノート

保護者支援

母親
幼稚部

鎌田 ルリ子 他
Ruriko Kamata et al.

「話し合い活動」 における指導の意図に関する研究〜模擬授業の作成を通して〜

Consideration about intention of teacher's in "Discussion Activities" −Through making of the trial lessons−

「話し合い活動」

模擬授業

指導の意図
杉山砂寿
Satoshi Sugiyama

幼稚部での歌や手遊び 〜初期の取り組みから考える〜

Singing and Activities using hand gestures for Preschool Children −Thinking from the initial approach



手遊び

表現

イメージ

楽しい



踊り

リズム
山縣 浅日
Asahi Yamagata
日高 雄之
Takeyuki Hidaka
原島 恒夫
Tsuneo Harashima

デジタルワイヤレス補聴援助システムの導入について 〜本校幼稚部での使用状況〜

Report of the introduction of the hearing aid assist system at Pre-school division

デジタルワイヤレス補聴援助システム

ループシステム

集団補聴システム

木村 淳子
Junko Kimura

Excelを用いたオージオグラム作成システム

Drawing audiogram by excel VBA

補聴支援

オージオグラム

自動化

記録の活用
山本 カヨ子
Kayoko Yamamoto

藝大アーツ・スペシャル2016 「障がいとアーツ」に向けての音楽科指導について

Music teaching for Geidai Arts Special 2016

音楽科の指導

合奏

音の大きさの視覚的フィードバック

共生

産官学連携

有馬 里佐
Risa Arima
太田 康子
Yasuko Ota
西分 貴徳
Takanori Nishibun
徐 基弘
So-Ki-Hon

韓国国立ソウル聾学校との国際交流 〜3年間の取り組みを通して〜

Interactive Activities with School for the Deaf in South Korea − Through Activities for 3years −

国際交流

オンライン交流

コミュニケーションの工夫

相互文化理解
有友 愛子
Aiko Aritomo
大石 恭子
Kyoko Ohishi

大学生参加によるアクティブ・ラーニングを志向した家庭科の授業 〜調理科学的な思考を促すことを目指して〜

Active Learning Lessons on Home economics with university students’ participation - to promote cookery scientific thinking -

調理実習

大学生

アクティブ・ラーニング

ICT

タブレットPC

藤田正樹
Masaki Fujita

ラート運動の試行授業と活動課題の一考察 〜附属校におけるオリンピック教育の推進もめざして〜

A trial lesson of the Wheel Gymnastics and a consideration of the activity challenge ~Promoting Olympic education at affiliated schools~

オリンピック教育

ラート運動

器械運動の楽しさと喜び

活動課題
柴ア 功士
Koji Shibazaki
藻利國恵
Kunie Mouri
金子 俊明
Toshiaki Kaneko
間々田 和彦
Kazuhiko Mamada
呉 純彗
Chunhui Wu
大部 令絵
Norie Obu

特別支援教育における社会科指導等の国際比較

International Comparison of Social Studies Instruction in Special Needs Education

国際比較

社会科

学習指導案

社会環境

特別支援教育
雁丸新一
Shinichi Ganmaru

聴覚障害生徒のキャリア発達に関する事例的検討

The Report of Increased Interest in Working among Students with Hearing Impairment

聴覚障害

手話

障害認識

キャリア発達

専攻科生徒
伊藤 詩織
Shiori Ito
松本 愛
Ai Matsumoto
久川 浩太郎
Kotaro Kugawa

フランス国立パリ聾学校(INJS)とのオンライン交流

Online Activities with INJS

オンライン交流

手話表現

背景知識

相手の反応

コミュニケーション方法
久川浩太郎
Kotaro Kugawa

高校生物における「DNA研究の歴史」の仮想実験教材の開発と活用

Development and Practical Use of Virtual Experiments on "Studies on DNA in the Past" -Teaching Materials for Biology in the Senior High School Curriculum-

DNAの歴史

仮想実験

PowerPoint

タブレット端末
長島 素子
Motoko Nagashima
久川 浩太郎
Kotaro Kugawa

高大連携プロジェクトにおける建築構造工学の学習の取り組み 〜平成27年度・28年度 筑波技術大学との連携〜

An Apporach to Learning Structural Engineering in Architecture Collaborative Teaching with Tsukuba University of Technology,2015,2016

大学との連携

体験型講座

出前授業

物理

実験・実習

建築構造工学
高木 智史
Satoshi Takagi

聾学校における古典教材試論 〜『平家物語』の試み〜

A Report on the classic teaching materials at a senior high school for the deaf : A trial of the Tales of Heike

平家物語

祇園精舎

灌頂の巻

既存学習

声の質
田中優子
Yuko Tanaka

聴覚特別支援学校における作文指導 −主述関係に注目して−

A Report on the Guidance of writing composition at a Senior High School for the Deaf : Focusing on the relationship between Subject and Predicate

作文指導

高等部

主述関係

誤用
青柳 泰生
Yasuki Aoyagi
玉生 美智子
Michiko Tamao

造形芸術科における図書館との連携による取り組みについて(実践的課題の設定と作品展)

A Study linked with the library by Art and Design Course in Advanced Course

実践的課題

外部機関との連携

コミュニケーション能力の育成
内野智仁
Tomohito Uchino

福井県立ろう学校との交流を通じたアクティブ・ラーニングの分析と評価

Effectiveness Study of Active Learning through Exchange Activities with Fukui Prefectural School for the Deaf

アクティブ・ラーニング

プロジェクト型学習

情報活用能力

遠隔交流

内野智仁
Tomohito Uchino

問題解決に活用できる見方・考え方を学ぶ自己学習教材の試作 〜統計的な見方・考え方と情報モラルの考え方に焦点を当てて〜

Development of the Self-Learning Teaching Material for Cultivating Problem Solving Activities in School for the Deaf: Focus on Viewing and Thinking of Statistical Ways and Information Moral

自己学習教材

聴覚障害教育

統計教育

情報モラル教育
内野智仁
Tomohito Uchino

質問紙調査演習による聴覚障害の特性の自己理解と自己表現を育むための教育実践 〜テキストマイニングを活用した生徒による質問紙の分析〜

Educational Practice about Cultivating of Self-Understanding and Self-Expression in Disorder Traits through Questionnaire Survey Exercises: Text-Mining Analysis of Questionnaire Survey Sheets by Students with Impaired Hearing

聴覚障害教育

質問紙調査演習

ICT活用

テキストマイニング
齊藤 恵子
Keiko Saito

職業意識の育成・向上を目指した取り組み 〜デイサービスセンターにおけるお年寄りとの交流を通して〜

The Activities for Development of Job Consciousness ~Through the Communications with Old People of Adult Day Care Center ~

職業意識

歯科技工

デイサービスセンター

お年寄りとの交流

主体的な行動
寄宿舎

黒田 早苗
Sanae Kuroda
福地 陽
Yo Fukuchi

寄宿舎における「生活目標の指導」 −平成26・27・28年度生活目標の指導より―

Guidance for Setting Aims in the Dormitory Life

基本的生活習慣

健康管理

安全生活
海老沼 裕子
Yuki Ebinuma

小学部における食事に関する指導 −知識を行動につなげる保健指導を目指して−

A Report for Teaching about Eating to Elementary School Students. : For Improvement Teaching to Keep Healthy which Makes Students have Knowledge and Take Action.

保健指導

動機づけ

意欲

意志決定

自己効力感
山縣浅日
Asahi Yamagata
木村 淳子
Yasuko Oota
太田 康子
Hiroshi Terai
久川 浩太郎
Kotaro Kugawa
藤本 裕美子
Yumiko Fujimoto
石井 清一
Kiyokazu Ishii
橋本 時浩
Tokihiro Hashimoto

平成28年度 本校幼児児童生徒の良聴耳平均聴力の分布及び人工内耳装用者数

Report of the average audiometric level and the number of persons with cochlear implants in the academic year 2016

良聴耳平均聴力

人工内耳装用者数
原島 恒夫
Tsuneo Harashima
橋本 時浩
Tokihiro Hashimoto
伊藤 詩織
Shiori Ito
松本 愛
Ai Matsumoto

フランス国立パリ聾学校との交流およびパリのインクルーシブ教育の現状

Exchange with INJS and The Present Situation of Inclusive Education in Paris

国際交流

国立パリ聾学校

ロダン中等教育学校

ビュフォン小学校

LPC

紀要発行状況

2017/06/〜 アクセスカウンタ   

リポジトリのトップページへ

筑波大学附属聴覚特別支援学校のトップページへ