筑波大学附属聴覚特別支援学校 紀要
Bulletin of University of Tsukuba
Special Needs Education School for the Deaf

第35巻(通巻40巻) 2013年(平成25年)3月   Volume 35

タイトルをクリックするとPDFファイルが開きます。

著者 タイトル キーワード
吉野 賢吾

Kengo Yoshino

指導記録から見えた教師の指導意図について

Report about the Instruction Intention of the Teacher from an Instruction Record

指導記録

指導の意図

母親支援
両角 五十夫
Isoo Morozumi
佐藤 幸子
Sachiko Sato
宍戸 淳子
Junko Shishido
林 徳子
Noriko Hayashi
森 敬子
Keiko Mori
小柳 達朗
Tatsurou Koyanagi

乳幼児教育相談(けやきル−ム)の実態と取り組み

The Activeties of Keyaki Room:The Farlier Intervention Servuses for Zero to 2-year-old Infants.

乳幼児教育相談

早期支援

聴覚活用

両親支援

チームティーチング
谷口 洋子

Yoko Yaguchi

言葉の力を育てるために −小学部低学年における実践−

Practics to Foster Language Ability in the Elementary School Lower Grades.

言葉の力

教科外の時間

言葉の指導
佐坂 佳晃

Yoshiaki Sasaka

小学部高学年の読解授業における教師の効果的な発問に関する研究
〜小学部5年の説明文読解授業の追試を通して〜

The Research of Effective Question of the Teacher in the Reading and Understanding Class of the Primary School Upper Grades:Through the Trial of the Confirmation of the Explanation Reading and Understanding Class of the Primary School Five Years.

読解授業

指導技術

追試

原実践

効果的な発問
有友 愛子
Aiko Aritomo

廣瀬 由美
Yumi Hirose

西分 貴徳
Takanori Nishibun

食文化に関する家庭科と総合的な学習の時間における横断的な取り組みについて(1)

Cross Curriculum of the Home Economics Education and the Period of Integrated Studies about Food Culture(1)

食文化

だし

横断的学習

校外学習

プレゼンテーション
西分 貴徳

Takanori Nishibun

身近なものの速さを計算しよう
〜式の意味を理解し、計算力の向上へつなげることを目指して〜

Let's Calculate the Velocity of Everyday Items around You: For Promoting Children's Understanding about Math Formulae and Developing their Numerical Ability.

身近な題材

意欲の向上

電子黒板
藻利 國恵
Kunie Mouri

古川 日出夫
Hideo Furukawa

地域学習 ―下総国府を学ぼう―

Community Study : Researching Ancient Provincial Government Office of Shimousa

博学連携による地域学習

横断的・総合的な学習

循環型学習形態

ICT 教材

コミュニケーション能力の向上
有友 愛子
Aiko Aritomo
古川 日出夫
Hideo Furukawa
藻利 國恵
Kunie Mouri
田万 幸子
Sachiko Taman
渡邊 明志
Akeshi Watanabe
坂口 嘉菜
Kana Sakaguchi

ゆかたの着装を通して日本文化にふれる取り組み(1)
  ―教科の横断的な学びからー

Experience Japanese Culture through Wearing Yukata(1)

ゆかた

着付け

伝統文化

電子黒板

タブレットPC
雁丸 新一
Shinichi Ganmaru
青柳 泰生
Yasuki Aoyagi
鈴木 淳一
Junichi Suzuki
高木 智史
Satoshi Takagi
外山 菜保子
Naoko Toyama

部内授業研究会による研修の成果と課題に関する検討

Outcomes of the Departmental Training Sessions for the Study of Teaching

高等部

授業研究会

専門性
長島 素子

Motoko Nagashima

高等部理科の授業におけるデジタル教材の活用

Presentation of Digital Teaching Materials in the High School Science Lesson

デジタル教材

視覚的情報の提示

ワークシート

手作り教材・教具

フリーソフト
青柳 泰生

Yasuki Aoyagi

美術の指導における教材の工夫
−教材開発の実践例とICT機器との関連についての考察−

Studies on Designing Teaching Materials for Art Lessons: Examples and Examination on their Presentation with ICT Apparatus

教材・教具

ICT 教材

発想・思考の手立て
福田 靖江
Yasue Fukuda
 奥野 功三
Kouzo Okuno,
 梶川 雄司
Yuji Kajikawa
齊藤 恵子
Keiko Saito
小林 英昭
Hideaki Kobayashi
 松本 愛
Ai Matsumoto
石ア 美津希
Mitsuki Ishizaki
 西俣 稔子
Toshiko Nishimata
 竹前 圭
Kei Takemae
 倉林 崇
Takashi Kurabayashi
中坂 聖
Kiyoshi Nakaska

歯科技工科における情報保障の実践と課題―卒後支援を通して―

Practices and Challenges of Information Support in Dental Technician's Course : Through the Examples of Career Guidance─

卒後支援

専門用語の手話表現

文字表示

音声認識

遠隔地
寄宿舎

Boarding House
in Special Needs Education School for the Deaf,
University of Tsukuba

東日本大震災後の寄宿舎の防災に対する取り組み

Efforts at Disaster Prevention at the Boarding School after the Great East Japan Earthquake

避難訓練

非常食

非常時の連絡

安全確保
板橋 安人

Yasuto Itabashi

発音・発語学習のための教材の見方・扱い方の視点

A Viewpoint of Making Better Use of Teaching Materials for Pronunciation Clinic of Children with Impaired Hearing

発音・発語学習

教材

授業分析

聴覚活用

読話

口声模倣
両角 五十夫
Isoo Morozumi, ,
 馬杉 翠
Midori Masugi,
 半沢 康至
Yasuyuki Hanzawa,
 久川 浩太郎
Kotaro Kugawa
 倉林 崇
Takashi Kurabayashi,
 石井 清一
Kiyokazu Ishii
 宍戸 淳子
Junko Shishido

平成24年度 幼児・児童・生徒の聴力の実態と取り組み

Hearing of Infants, Pupils, and Students, 2012:Its Conditions and Approaches to Them.

補聴器

人工内耳

良耳平均聴力

第11回アジア太平洋地域聴覚障害問題会議(APCD,2012)の口頭発表,シンガポール   2012年7月26日〜28日

Saburo Okamoto

A Try to Develop a Teaching Material Which Is Aimed at Enhancing Instructional Skills of P.E.Teachers at Schools for the Hearing Impaired in Japan and Taiwan

a teaching material

P.E. teachers

Japan and Taiwan
Yasuto Itabashi

What in Practice Should We Teach to Children with Hearing Loss Using Cochlear Implants in Speech Learning Activities at the Auditory-Oral School for the Deaf

cochlear implant

speech learning activities

spoken language
Akira Yamamoto

Weather Method Language Teaching and Sensibility Cultivation by the Use of Weather Forecast Programs

language teaching

education and universal design

education using broadcast

2013/04/22〜 アクセスカウンタ   

リポジトリのトップページへ

筑波大学附属聴覚特別支援学校のトップページへ